søndag 13. juni 2010

Slapp søndag...


I går var det sommerfest på hytta til et vennepar av oss. Det var ikke akkurat sommervær, regn og kaldt, men kjekt var det likevel. I ly for vær og vind i naustet med fyr på peisen og masse god mat og drikke hadde vi det kjekt ut i de tidlige morgentimer. Så dagen i dag har vært rimelig slapp. Pizza med ungen og TV. Men det er godt med slike dager også.

Til festen hadde jeg med denne deilige Quiche Lorraine. Oppskriften har jeg funnet i et blad men husker ikke hvilket.

Bunn:
150 g kaldt smør i terninger
3 dl hvetemel
3 ss vann

Fyll:
200 g bacon
1 dl revet ost
1 dl småløk i båter
1 ss frisk timian
3 egg
2 dl creme fraiche
muskat
salt og pepper

1. Smuldre smøret i melet. Tilsett vann. Elt det raskt sammen til en deig. Pakk inn i plast og la den ligge minst en time i kjøleskapet.
2. Kjevle deigen tynt ut og kle en paiform. Forstek bunnen ved 200 grader i ca. 5 min.
3. Stek baconet. Pisk egg og bland med creme fraiche. Smak til med salt, pepper og muskat.
4. Folrdel bacon ost og løk i paiformen. Hell over eggeblandingen. Stek i ovnen på 200 grader i ca. 25 min.

Server med salat eller som tapasrett.

Nå er det bare to arbeidsdager så er det FERIE. Som jeg gleder meg! Jeg har tre dager fri før resten av gjengen har ferie. De skal bare brukes til hage, sying og hjemmekos.

1 kommentar:

  1. Oooh, den oppskriften må prøves, det så snadder ut!

    Titter meg litt omkring her, fin blogg du har:)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...